Zowel zichtbare vaatjes in het gelaat als beenvaatjes kunnen behandeld worden met een vaatlaser.

Gelaat
De zichtbare vaatjes in het gelaat kunnen kwetsbaar zijn en de vaatwanden verzwakt. Wanneer de vaatwanden verzwakt raken worden de bloedvaatjes duidelijk zichtbaar. Hier kunnen verschillende oorzaken aan ten grondslag liggen; overmatig zonnen, veroudering, overmatig alcoholgebruik, roken en/of erfelijke aanleg.

Het laserlicht dringt door de huid, zonder deze te beschadigen, en geeft zijn energie af aan het oxyhemoglobine van het bloed. De vaatwanden zullen samentrekken. Het lichaam heeft vervolgens ongeveer 6 weken nodig om de vaatrestanten op te ruimen. Het uiteindelijke resultaat is dan ook pas na 6 weken duidelijk zichtbaar.

Na de behandeling zal de huid rood worden en kan er zwelling ontstaan. Dit is van voorbijgaande aard. Het te behandelen gebied mag niet aan de zon/zonnebank worden blootgesteld, 6 weken voor en 6 weken na de laserbehandeling. Het is belangrijk dat u uw huid beschermt met een zonnebrandcrème met hoge beschermingsfactor, SPF30 of SPF50. Dit om pigmentverschuivingen te voorkomen. Ook raden we intensief sporten, baden en sauna af de eerste 48 uur na de behandeling. Door de warmteontwikkeling kan er vaatverwijding ontstaan.

Bij de behandeling van zichtbare vaatjes in het gelaat maakt de huidtherapeut gebruik van een KTP laser of een Nd:YAG laser.

Beenvaatjes (bezemrijsvarices)
Oppervlakkige, zichtbare beenvaatjes zijn chronisch verwijde vaten in de huid als gevolg van vaatwandverslapping. In de meeste gevallen is het eerder een cosmetisch dan een medisch probleem. Deze beenvaatjes, ook wel bezemrijsvarcies genoemd, zijn te herkennen aan de blauwe tot paarsrode kleur en zijn vlak onder het huidoppervlak te zien. De beenvaatjes kunnen overal op de benen voorkomen.

Zichtbare beenvaatjes zijn vaak het eerste teken van een zwakke conditie van de bloedvaten, die in de loop der tijd ernstiger kan worden. Door de zwaartekracht heeft het bloed meer moeite om terug te stromen richting het hart en zullen de vaatjes sneller verwijden. Vooral wanneer de vaatwanden al verzwakt zijn door het ouder worden. Beenvaatjes kunnen ook een oorzaak zijn van een spatader in de omgeving. Vaak is het ontstaan van bezemrijsvarices erfelijk bepaald, maar ook externe oorzaken zoals een staand beroep en zwangerschap kunnen een rol spelen.

Beenvaatjes zijn effectief te behandelen middels lasertherapie. De huidtherapeut maakt gebruikt van de Nd:YAG 1064nm Long Pulse laser. De laser geeft een laserpulse die zich richt op het bloed in de haarvaatjes. Door de warmte beschadigen de vaatjes waarna ze door het lichaam worden opgeruimd. De behandeling is niet geheel pijnloos, maar vergelijkbaar met warme prikjes of een elastiekje dat tegen de huid tikt. Een verdoving is bij lasertherapie echter niet nodig, de laser heeft een gekoelde tip die tijdens de behandeling uw huid direct comfortabel koelt. Door de huid meteen na de behandeling te koelen verdwijnt de pijn snel.